Kawa należy do najpopularniejszych napojów. Dodaje energii, pobudza, poprawia koncentrację, a także doskonale smakuje, zwłaszcza z dodatkami takimi jak cukier i mleko. Kawa rozpuszczalna cieszy się bardzo dużą popularnością ze względu na wygodę – nie wymaga parzenia, a jej przygotowanie jest bardzo proste i szybkie. Dla wielu osób jest to dosyć ważny składnik codziennej diety, dlatego warto wiedzieć jak ten produkt wpływa na zdrowie.

Co wchodzi w skład kawy rozpuszczalnej (liofilizowanej):

 

Kofeina

To właśnie kofeina w największym stopniu odpowiada za działanie kawy. Kawa rozpuszczalna zawiera mniej kofeiny niż naturalna – jedna filiżanka dostarcza około 65 mg tej substancji. Przyjmuje się, że bezpieczna dawka to maksymalnie 400 mg dziennie – w takich ilościach nie powoduje ona negatywnych skutków.

Kaloryczność

Kawa rozpuszczalna zawiera bardzo mało kalorii – około 1, 5-2 na filiżankę. Dotyczy to jednak napoju bez żadnych dodatków. Sytuacja wygląda inaczej w przypadku produktów typu 3w1, które w składzie mają cukier oraz różne składniki zabielające. Porcja takiej kawy może zawierać nawet 80 kcal.

Minerały

W kawie rozpuszczalnej znajdują się minerały, które mają pozytywny wpływ na organizm, między innymi magnez, wapń i cynk. Jednocześnie zawiera ona stosunkowo duże stężenie metali ciężkich. Szczególną uwagę zwraca się na nikiel, który może powodować alergię. Warto pamiętać, że kawa naturalna również zawiera ten pierwiastek, chociaż w mniejszych ilościach.

Antyoksydanty

Przeciwutleniacze mają ogromny wpływ na prawidłowe funkcjonowanie organizmu człowieka, zmniejszają ryzyko wystąpienia chorób serca, nowotworów, a także chorób neurodegeneracyjnych. W Stanach Zjednoczonych, gdzie spożycie kawy jest bardzo duże, stanowi ona główne źródło antyoksydantów w diecie.

Przez długi czas uważano, że kawa rozpuszczalna nie zawiera przeciwutleniaczy ze względu na proces obróbki, któremu jest poddawana. Tymczasem najnowsze badania wykazały, że dostarcza ona nawet dwa razy więcej tych cennych substancji niż kawa naturalna.

Szczawiany

Kwas szczawiowy to składnik, który ma negatywny wpływ na zdrowie. Może działać na organizm w sposób toksyczny. W układzie pokarmowym wiąże się z metalami, co obniża ich wchłanianie. Kamica szczawiowa należy do najczęstszych chorób nerek. Na szczawiany powinny uważać osoby cierpiące na problemy z trzustką i wątrobą.

Kawa naturalna zawiera podobne ilości szczawianów jak biała, zielona i czerwona herbata. Kawa rozpuszczalna zawiera tyle szczawianów, co herbata czarna, dlatego nie jest zalecana osobom z chorobami układu moczowego.

Najzdrowsza kawa rozpuszczalna

Nie ma konkretnej kawy rozpuszczalnej która była by najzdrowsza. Każda będzie tak samo zdrowa w rozsądnych ilościach dla naszego organizmu. Można powiedzieć że najzdrowsza to ta która nam najbardziej smakuje.

Ile kofeiny ma kawa rozpuszczalna

Filiżanka kawy rozpuszczalnej 220 ml ma około 50-80 mg kofeiny. Dla porównania kawa parzona (mielona) ma około 70-130 mg kofeiny. Po więcej informacji zapraszamy do naszego innego postu Ile kofeiny ma kawa?

Czy warto pić kawę rozpuszczalną?

Trudno udzielić jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie. Ten rodzaj kawy wykazuje zarówno korzystne, jak i negatywne działanie. W przypadku umiarkowanego spożycia nie ma ona jednak złego wpływu na organizm i jest bezpieczna. Wiele badań wskazuje, iż filiżanka “małej czarnej” kawy wpływa pozytywnie na nasz organizm. Istnieją propagatorzy za tezą, iż kawa naturalna faktycznie ma właściwości korzystne dla naszego zdrowia z wyłączeniem kawy rozpuszczalnej, która w dalszym ciągu łączy się z dużą ilością zarzutów. Według ich opinii jest to chemia pozbawiona jakichkolwiek właściwości odżywczych, z dużą ilością akrylamidów.

Kawa rozpuszczalna to wysuszony ekstrakt z kawy mielonej całkowicie rozpuszczalny w wodzie. Jest to produkt, który pozwala na dłuższe przechowywanie bez szczególnych strat walorów smakowych i zapachowych. W skład czarnego naparu wchodzi około 900 różnych substancji, np. kofeina, kwasy organiczne, olejki eteryczne, czy związki fenolowe. Co się okazuje, kawa rozpuszczalna może zawierać więcej związków fenolowych niż kawa naturalna, co można samemu wyczuć, gdyż związki fenolowe zawierają cierpki i gorzki smak (wyczuwalne w kawie rozpuszczalnej).

Odnośnie zawartości akrylamidu w kawie, to badania pokazują, iż produkty takie jak chipsy, frytki poddane wysokiej temperaturze, czy też papierosy zawierają więcej akrylamidu niż kawa rozpuszczalna.

Należy zapamiętać, iż regularna konsumpcja kawy wykazuje działanie przeciwnowotworowe pomimo znikomej ilości akrylamidu. Należy unikać napoi typu 3w1, ponieważ zawierają dużo cukru oraz innych substancji, które mogą okazać się niezdrowe.

Polecamy spróbować nasze kawy rozpuszczalne: 

Jeżeli zastanawiacie się czy rozpoczynanie dnia od filiżanki mocnej, gorącej, czarnej kawy jest dobrym pomysłem, to po przeczytaniu tego artykułu będziecie wiedzieli, że tak. Oczywiście, kawa nie zastąpi śniadania czy leków, ale może w bardzo łatwy sposób uprzyjemnić codzienne funkcjonowanie i ochronić przed wieloma zagrożeniami. Oto dziesięć zdrowotnych właściwości kawy, o których nie mieliście pojęcia.

1. KAWA OBNIŻA STRES

Od dawna wiadomo, ze kawa ma działanie terapeutyczne. Już sam jej zapach działa na nas odprężająco. Kto nie lubi porannego zapachu parzonej kawy czy aromatu dopiero co zmielonych ziaren, który później jeszcze długo utrzymuje się w kuchni. Zdecydowanie, dobroczynne substancje zawarte w tym czarnym napoju stymulują nasz mózg i niwelują stres.

2. POPRAWIA POTENCJĘ

Przede wszystkim kawa działa jak afrodyzjak. Pobudza nasz mózg, sprawiając, że nabieramy większej ochoty na seks. Zgodnie z najnowszymi badaniami u mężczyzn, którzy wypijają 2-3 filiżanki kawy dziennie incydenty związane z brakiem erekcji praktycznie nie występują lub występują sporadycznie. Po co faszerować się drogimi środkami chemicznymi skoro w kuchni niemal każdego domu jest kawa. Ten sposób wydaje się zdecydowanie zdrowszy i przyjemniejszy.

3. ZMNIEJSZA RYZYKO CUKRZYCY

Badania wykonane w 2009 roku wykazały, że kawa zmniejsza zachorowanie na cukrzyce o 7%. To dużo jeżeli weźmiemy pod uwagę, że na cukrzycę choruje ponad 300 milionów ludzi na całym świecie. Profilaktyka w tej kwestii jest niezbędna, ponieważ cukrzyca to choroba cywilizacyjna, która może dotknąć każdego. Wystarczy zaledwie filiżanka kawy dziennie, by zmniejszyć ryzyko zachorowania.

4. ZMNIEJSZA RYZYKO DEPRESJI

Fakt, że kawa poprawia nastrój jest ogólnie znany. Najnowsze badania dowodzą, że każdorazowo po wypiciu filiżanki kawy poziom serotoniny i dopaminy czyli substancji odpowiedzialnych za dobre samopoczucie wzrasta. Jeżeli chcemy uniknąć depresji i innych chorób psychicznych, zwłaszcza w ponure jesienne i zimowe dni musimy częściej sięgać po mocne espresso. Nie ma lepszego sposobu.

5. POPRAWIA KRĄŻENIE KRWI

Dowiedziono, że kawa poprawia krążenie krwi. Wpływa pozytywnie na pracę serca i naczyń krwionośnych. Picie kawy zwiększa przepływ krwi w naczyniach krwionośnych o prawie 30%. Dzięki temu prawidłowo dotlenione komórki są bardziej wydolne, a to poprawia ogólną kondycję naszego organizmu.

6. CHRONI PRZED CHOROBĄ PARKINSONA

Jak dotąd nie wynaleziono skutecznego lekarstwa na chorobę Parkinsona, a jak wiadomo jest to przypadłość neurologiczna znacznie obniżająca jakość życia. Teraz dzięki kawie można skutecznie, nawet o 60% obniżyć ryzyko zachorowania na nią. Klucz do sukcesu to jeden z głównych składników kawy – kofeina, która przyjmowana regularnie chroni przed Parkinsonem.

7. SPALA TŁUSZCZ

Jak wiadomo kawa zawiera kofeinę. Kofeina odgrywa istotna rolę w procesie przemiany materii. Jest w stanie nawet o 20% przyspieszyć spalanie tłuszczu. Warto pamiętać, że im lepszej jakości kawę spożywamy, tym szybciej przebiega proces odchudzania. Tak spożywanej kawy nie należy słodzić, ani wzbogacać innymi aromatami, ponieważ zwiększamy w ten sposób jej kaloryczność.

8. ZAWIERA ANTYOKSYDANTY

Nieprzetworzone ziarna kawy zawierają ponad 1000 różnych przeciwutleniaczy. Taki poziom prozdrowotnych substancji sprawia, że marginalizowana do tej pory kawa staje się lepszą alternatywą dla zielonej herbaty czy kakao, które nie wszyscy lubią. Antyoksydanty niszczą wolne rodniki, które odpowiadają za procesy starzenia. Są niezwykle istotnym elementem naszej diety i powinniśmy zwracać uwagę by potrawy, które spożywamy je zawierały. Kawa nie dość, że zawiera ich ogromne ilości to w dodatku są to przeciwutleniacze bardzo łatwo przyswajalne.

9. CHRONI PRZED NOWOTWORAMI

Oczywiście nie ochroni nas przed wszystkimi typami nowotworów, ale na pewno zmniejszy ryzyko zachorowania. Polifenole i antyoksydanty zawarte w kawie niwelują stany zapalne w organizmie, chroniąc go od takich zmian nowotworowych jak rak piersi, jelita grubego, prostaty czy wątroby. W przypadku raka prostaty mówi się o znacznym zmniejszeniu ryzyka zachorowań, nawet o 30%, a w przypadku raka wątroby o 10%.

10. CHRONI PRZED PROMIENIAMI UV

Kawa nie zastąpi tutaj kremu z filtrem, ale warto wypić mocną, małą czarną przed wyjściem na plażę. Substancje zawarte w kawie chronią naszą skórę przed szkodliwym działaniem promieniowania słonecznego. Polifenole, które znajdują się w ziarnach kawy pozytywnie wpływają na wygląd naszej cery niwelując wypryski i poprawiając koloryt skóry.

Kawa to zaraz po wodzie drugi najpopularniejszy napój świata. Pijemy ją podczas śniadania, po obiedzie czy późnym popołudniem, ale tak naprawdę nie ma złej pory na kawę. Odgrywa też istotną funkcję towarzyską, wprawia w dobry nastrój i łagodzi stres. Mimo, że nie jest zalecana w dużych ilościach i osobom chorym na nadciśnienie, to jednak spożywana regularnie chroni przed wieloma chorobami.

Zapraszamy do zapoznania się z naszą ofertą kawy ziarnistej.

Spróbuj naszych kawowych bestsellerów (dostawa w około 24h)

Kofeina to jeden z podstawowych związków kawy oraz napojów przygotowanych na jej bazie. To kofeina często decyduje o naszym samopoczuciu. Dzięki niej możemy stać się efektywniejsi w pracy i silniejsi na siłowni albo wręcz przeciwnie – kofeina może nas rozdrażnić lub nie pozwoli zasnąć, gdy tego chcemy. W skrajnych przypadkach zbyt wysoka dawka kofeiny może nawet wysłać człowieka do szpitala! Dlatego wiedza na temat zawartości kofeiny w kawie pozwoli lepiej dopasować ilość kofeiny do okoliczności. W niniejszym tekście wyjaśnimy ile kofeiny znajduje się w kawie i od czego zależy ilość kofeiny w kawie.

Wiele czynników

Nie istnieje jednoznaczna odpowiedź na pytanie ile kofeiny jest w kawie. Wpływ na jej zawartość ma wiele czynników, które w dodatku nie zawsze są stałe. Zaczyna się już od krzewu kawowca, na którym rosną owoce kawy. Ziarna zebrane z jednej rośliny mogą mieć różną zawartość kofeiny. Ale są to wahania na tyle nieduże, że nie wpływają znacząco na właściwości kawy.

Co do zasady kawę dzielimy na 2 rodzaje: arabikę i robustę. Zdecydowana większość kaw dostępnych na rynku to albo stuprocentowe mieszanki jednego z rodzajów, albo mieszanki arabiki z robustą. Z obu rodzajów to robusta cechuje się większą zawartością kofeiny, ale ma też inny profil smakowy, który smakosze preferują mniej niż w arabice. Kolejnym czynnikiem warunkującym ilość kofeiny w kawie jest sposób wypalania ziaren. To podczas tej czynności w ziarnach zachodzą procesy chemiczne, nadające ziarnom ich charakter. Stopień wypalenia ziaren kawy określa również jej moc. Wbrew obiegowej opinii to jaśniejsze ziarna po wypaleniu zawierają więcej kofeiny niż ciemne ziarna.

Ilość kofeiny na przykładzie konkretnych kaw

Chcąc określić choćby orientacyjną zawartość kofeiny w kawie warto zacząć od espresso, bo właśnie espresso dotyczy inny mit związany z kofeiną w kawie. Wiele osób uważa, że skoro espresso to najmocniejszy wariant kawy, to z pewnością będzie zawierać najwięcej kofeiny. Tymczasem w przeliczeniu na mililitry espresso stanowi jedną ze słabszych kaw. Pojedyncza porcja tego napoju dostarcza ok. 50 miligramów kofeiny w zależności od mieszanki. Dalej można przyjąć zasadę, że im większa kawa, tym więcej kofeiny zawiera. „Przedłużona”, duża kawa, tzw. americano może zawierać nawet 300 mg kofeiny. Kawy na bazie mleka będą zawierać tyle samo kofeiny co espresso.

Dużo osób na co dzień w ogóle nie zastanawia się nad ilością spożywanej kofeiny. Warto jednak zwrócić na to uwagę, bo jedna rzecz to cieszyć się smakiem ulubionego napoju, a druga – uważać na swoje zdrowie. Najlepiej cały czas mieć na uwadze, że wszystko w nadmiarze szkodzi. W przypadku kawy pomóc może również wiedza, że zalecana dzienna dawka kofeiny to nieco ponad 5 mg na kilogram masy ciała. I tego najlepiej się trzymać, by bez przeszkód wracać po kolejną filiżankę.

Spróbuj naszych kawowych bestsellerów (dostawa w około 24h):